Technische info voor 1:10 Electro Wagens

Zenders

Stickzender of stuurwielzender, met kristallen of zonder kristallen

 

Tip: schijnbaar veroorzaken electro racers door hun electronica sneller storing op de 27MhZ FM frequentie en is het beter om een 40AM combinatie te gebruiken, of dit werkelijk zo is? Zelf reed ik met een 40Mhz AM stickzender behoudens de reikwijdte viel de storing wel mee.

De kristallen zijn soms leveranciersgevoelig, een zender van merk x wil een kristal en ontvanger van merk x.

Mijn stickzender is voor het gas ingesteld op 30/70 of 40/60, hierdoor is er een langere uitslag in het gasbereik van 0 naar maximale snelheid.

Met stickzenders of knuppelzenders ben ik begonnen omdat er toen (1982) nog geen stuurwielzenders waren.

De laatste jaren gebruikte ik eerst een o.a. een Acoms stickzender, deze is vervangen door een 40 Mhz AM Dash Saber stickzender welke ik voor meerdere auto's gebruikte.

Ik heb de laatste 3 seizoenen wedstrijden gereden met een Spectrum Stuurwielzender, ben nu toch weer overgestapt op een stickzender: Futaba T3VC.

Voor de wagen te besturen heb je een zender en een ontvanger nodig.

In de zender zit een Tx (Transmit) kristal, in de ontvanger een Rx (Recieve) kristal, de bijbehorende waarden staan in een frequentietabel, je moet 2 kristallen gebruiken met gelijke frequentie.

De ontvanger van de Acoms zender is ingebouwd in de Corally CCT, de Tamiya TB01 heeft een Futaba R142JE ontvanger.Deze ontvangers werken beide op 40 MhZ AM en ik kan ze met 1 zender (of Acoms of Dash) besturen mits het ontvangstkristal gelijk aan het zendkristal is.

Deze BEC ontvangers krijgen hun stroom vanuit de accu.Hierdoor zijn er niet nog eens 4 penlights nodig waardoor het gewicht van de auto aanzienlijk minder is.

Nadeel van deze AM zenders is dat ze storingsgevoelig zijn en de reikwijdte is beperkt (vooral als er meerdere wagens rijden) tot ca. 100m (ondanks dat toch nog clubkampioen 2005).

 

Van een aantal regelaars en zenders de pdf bestanden: Futaba Top 40/60 electronische regelaar : P-21 ontvanger : Sanwa RD8000 zender : Sanwa Dash Saber zender

 

 

Frequentietabel

Frequentie

Kleur

Kanaalnr.

Frequentie

Kleur

Kanaalnr.

27 MHz

 

 

30 MHZ

 

 

26.995

Bruin

-

30.085

Geel

38

27.045

Bruin

9

30.095

Geel

39

27.095

Bruin

14

30.105

Geel

40

27.145

Bruin

19

30.115

Geel

41

27.195

Bruin

24

30.185

Geel

48

 

 

 

30.195

Geel

49

 

 

 

 

 

 

35 MHz

 

 

40 MHz

 

 

34.995

Oranje

-

40.665

Groen

-

35.005

Oranje

60

40.675

Groen

51

35.010

Oranje

61

40.685

Groen

52

35.020

Oranje

62

40.695

Groen

53

35.030

Oranje

63

40.715

Groen

54

35.040

Oranje

64

40.725

Groen

55

35.050

Oranje

65

40.735

Groen

56

35.060

Oranje

66

40.765

Groen

57

35.070

Oranje

67

40.775

Groen

58

35.080

Oranje

68

40.785

Groen

59

35.090

Oranje

69

40.815

Groen

81

35.100

Oranje

70

40.825

Groen

82

35.110

Oranje

71

40.835

Groen

83

35.120

Oranje

72

40.865

Groen

84

35.130

Oranje

73

40.875

Groen

85

35.140

Oranje

74

40.885

Groen

86

35.150

Oranje

75

40.915

Groen

87

35.160

Oranje

76

40.925

Groen

88

35.170

Oranje

77

40.935

Groen

89

35.180

Oranje

78

40.965

Groen

90

35.190

Oranje

79

40.975

Groen

91

 

 

 

40.985

Groen

92

 

 

 

 

Spectrum DX3.0

Omdat ik meerdere wagens gebruik zou het handig zijn om een computerzender te gebruiken waarin de verschillende instellingen voor servo uitslag en regelaar apart zijn op te slaan.Deze zenders kunnen digitaal trimfuncties en servo uitslag opslaan, ook geven deze zenders snellere signalen af, waardoor de servo's en regelaar sneller reageren.Er zijn ook zenders en ontvangers die geen kristallen gebruiken.Op de zender stel je de gevraagde frequentie in.Op de ontvanger stel je met een schroevendraaier de overeenkomstige frequentie in, kristallen zijn dan overbodig.Deze zenders werken op de FM-frequentie, zijn ook storingsgevoelig en hebben bijzonder veel instelmogelijkheden waar je in de praktijk weinig van toepast.

Ik heb  een afweging gemaakt om over te stappen van stick zender naar stuurwielzender en uiteindelijk voor een computerzender gekozen op de 2,4Ghz frequentie.

Daarom ben ik overgegaan op een pistoolzender van Spektrum, de zgn. DX3.Bij deze zender hoef je niets in te stellen:bij inschakelen zoekt deze zender zelf een vrije frequentie en blokt deze af op jouw ontvanger. Je hebt geen storing meer en de reikwijdte is fantastisch.De allereerste keer dat je de Spectrum Zender inschakelt dien je ervoor te zorgen dat hij jouw ontvanger herkend.

Hierna is het inschakelen en klaar.

Heeft deze Spectrum Zender ook nadelen?

Tijdens het racen heb ik GEEN enkele keer storing gehad, alleen op hele korte afstand (zender vlak bij ontvanger) kan er storing optreden.Er zijn mensen die melding maken dat de wagen zichtbaar moet blijven en niet achter (vochtig)  struikgewas mag rijden of achter zware bebouwing mag verdwijnen...maar ja, dan zie je hem ook niet meer, dus dit kan ik niet bevestigen.Het schijnt dat als er heel veel Spectrum zenders zijn de signaaloverdracht een beetje langzamer gaat.

Bij de eerste modellen zat de antennekabel verkeerd gemonteerd in de ontvanger: de kabel kan recht omhoog uit de ontvanger komen of naar de zijkant: de juiste manier is onder de printplaat naar de zijkant. De laatste modellen hanteren een andere signaaloverdracht met een zgn.

Als de electrische regelaar met de motor zoveel stroom trekt dat de ontvanger een te lage spanning krijgt, gaat de ontvanger in failsafe: de wagen reageert een fractie van een seconde niet en valt stil/stuurt rechtdoor.Dit kun je oplossen door het toepassen van een speciale condensator die je rechstreeks op de ontvanger aansluit.

Spektrum Voltage Protector www.webff.nl/rccars

Het laden van de zender via de laadplug lukte in eerste instantie niet, schijnbaar kun je hier een aparte laadkabel met stekker voor aanschaffen: ik heb gewoon de plus en de min op de laadstekker omgedraaid: nu laadt hij wel op via de laadplug.

De lengte van de ontvangerkabel bij de SR3000x ontvanger is 8,5 Inch = 21,59cm, deze kabel mag ingekort worden tot exact 3,6 Inch = 9,14cm waarbij een acceptabel verlies aan ontvangst op kan treden.

Instellen stuuruitslag, gas en remwerking

Het instellen van FWD (Forward/gas geven en BRK (Brake/rem) als volgt: druk op MODE tot STL (Steer Left/Stuuruitslag links) verschijnt.

Als je op Increase (+) of Decrease (-) drukt dan vergroot of verklein je de stuuruitslag (tot maximaal 125%), draai je nu aan het stuurwiel dan kun je voor dit ook doen voor STR (STeer Right/stuuruitlsag rechts), door nu op Channel te drukken verschijnt FWD en als je de gashendel op rem/achteruit drukt kun je op dezelfde wijze dit instellen voor de remwerking.

De BLR instelling geeft de totale stuuruitslag naar links en rechts aan in %

Instellen ontvanger op zender - binding -

Schakel de zender in en druk op de doorzichtige knop op de achterzijde.Schakel de ontvanger in met ingedrukte button op de ontvanger.Het systeem zoekt en vind elkaar.

Voor Handleidingen van Spektrum DX zenders klik HIER

Futaba T3VC Stickzender met Assan 2,4Ghz module

Deze stickzender van Futaba T3VC is een van de allerbeste stickzenders voor raceauto's, hij ligt perfect in de hand en alle knoppen zijn eenvoudig bereikbaar.Doordat het LCD display hoger is geplaatst als bij de T3GR is het makkelijker afleesbaar.Deze zender werkt met kristallen op oa.de 40Mhz FM in een zgn. PCM mode.De signaaloverdracht is sneller als van een 2,4Ghz systeem. Het geheugen van de zender kan uitgebreid worden met Campac geheugenmodules die in de zender geplugd worden.

Vanaf seizoen 2009 gebruik ik deze zender...... verschil stuurwielzender of stickzender: wacht mijn ervaringen even af, iedereen moet zijn persoonlijke keuze maken en die van anderen respecteren.Met de duim besturen en de handen links en rechts naast elkaar vind ik makkelijker als uit de pols en de handen onder elkaar en anno 2010 blijf ik hierbij.Ik stuur scherper en rijdt beter met deze zender als met een stuurwielzender.De FM 40 module met kristallen heeft mij nog nooit in de steek gelaten, toch heb ik een Assan 2,4GhZ zendmodule met ontvanger (3 gram, kleiner en lichter als de originele Futaba module, zie hieronder) geďnstalleerd.Een verdere reikwijdte en aanzetten, frequentie afblokken en ook probleemloos gebruiken is hiervoor mijn reden.Je moet wel de zender in PPM mode zetten voor de 2,4Ghz Assan module.

Verkorte handleiding voor de T3VC stickzender

MODELSELECT:DIRECT ► msel ► +/-

TURNSPEED en TURNRT altijd op 100% stuursnelheid laten staan

REVERSE        :UP+DOWN ►UP…REVERSE ► +/- select +/-

STEERING ATV: DIRECT ► (down) ATV ► ST ► +/- stick right/left R86%/L107%

THROTTLE ATV: DIRECT ► (down)ATV ► select ► TH F100%/B100% (120%MAX)

STEERING EXP: DIRECT ► (up)STEXP ► +/- 50% minder is rustiger stuurgedrag

THROTTLE EXP:DIRECT ► select ► TH ► +/- ► stick up/down EXPF 100%/EXPB 0%

ABS                 :DIRECT 2x ► UP 3x ► +/- = ON/OFF ABP=50% tot -100%

select ► CYCL 15(-30),

select ► DUTY L=lange rempuls,H=korte rempuls,

select ► DLY 0%=activeer direct bij remmen, 10%=na 0.14sec, 50% na 0.28sec.

select ► TGP 10%=meer als 10% remuitslag dan activeer ABS

select ► STM (steering mix met ABS) OFF/ON N(Neutraal)10%-100%,E10%-100% stuuruitslag

 

FAIL SAFE : UP+DOWN ► select ► Throttle down ► +/- ► UP+DOWN is instellen

FAIL SAFE RESET : UP+DOWN ► select ► +/- ► UP+DOWN is weer NORMAAL

BFS is Battery Fail Safe : UP+DOWNThrottle down ►…..

 

     0                      0            0

DIRECT            STEXP   MSEL

                           Up            +

                        SETUP     RESET

Select              Down         -

THEXP               ATV      Custom

     0                      0             0

 

Het beste van 2 werelden: 2,4Ghz FHSS, origineel van Futaba.

De zender kan ook met een 2,4Ghz set uitgerust worden: het zgn. FHSS systeem, een snellere overdracht door 2 signalen te gebruiken in de 2,4Ghz frequentie.Net als bij de Spectrum blokt dit systeem de beschikbare vrije kanalen af.

De Futaba 1902 is een 2.4 GHz zend module voor de Futaba 3PK en T3VC serie. Spektrum technologie, dus zonder kristallen, zoekt zelf een vrije frequentie. Het Futaba FHSS systeem gebruikt in tegenstelling to anderen 2 kanalen tegelijkertijd, waardoor een nog snellere overdracht van signalen mogelijk is. Deze zendmodule Kan zowel in normale mode (voor gebruik met analoge en digitale servo's) als in de nog snellere High Response mode werken, maar in HRS mode kun je alleen maar met digitale servo's werken. Dit module kan alleen gebruikt worden in combinatie met een 2.4GHz FHSS ontvanger (zie FUT0900).De zendunit Futaba 1902 kost ongeveer 165 Euro, de ontvanger Futaba R603FS kost ongeveer 135 Euro (2009).

Deze speciale 3 kanaals ontvanger voor het 2.4 GHz Wide Spectrum FHSS systeem van Futaba beschikt over 2 ingebouwde antennes, welke onder een hoek van 90 graden t.o.v. elkaar staan. Daardoor is de ontvangst veel beter als met een enkele spriet antenne. Bruikbaar in zowel PPM als HRS mode van de zender. gewicht: 13 gram, afmetingen 40 x 26 x 14 mm.

 

@Disclaimer:wij achten ons niet aansprakelijk voor fouten en/of wijzigingen op deze website.