Technische info voor 1:10 Electro Wagens

Electromotoren - brushed

Tamiya TZ 22 Turns motor        Tamiya TZ 22 Turns motor

Electromotoren bestaand uit een motorhuis waarin magneten zitten, hierin draait een zgn.anker

Dit anker bevat wikkelingen.Het aantal wikkelingen heeft invloed op de snelheid en kracht van de motor.

Hoe hoger het aantal turns is hoe krachtiger de motor is (hoge koppelkracht) maar hoe langzamer het toerental is .

Hoe lager het aantal turns is hoe sneller de motor is maar deze motoren zijn minder sterk (laag koppel).Door dit laag koppel duurt het langer eer de motor op topsnelheid is, maar hij trekt wel verder door in topsnelheid.

Een motor met een hoog toerental verbruikt veel meer stroom, dus een hoger Amperage door je kabels, regelaar en stelt hoge eisen aan ook je accu.

Niet alle regelaars kunnen een lage turns motor aan.

Op een kort bochtig circuit kun je met een lage turns motor niet uit de voeten, zo een motor heeft te weinig trekkracht en komt niet op snelheid in de korte bochten.Beter is om hier een hoge turns motor toe te passen.

De turns motoren kun je ook nog verdelen in double of triple: het aantal wikkelingen met twee draden wordt double genoemd een 12 ankers motor met dubbele windingen noemt men 12x2 of 12double. Een 27 turns motor met 3 wikkelingen noemt men 27x3 of 27tripple.

Een 12 turns double of 12 turns triple motor: een hoog toerental met resp.iets meer trekkracht bij de triple motor.

De standaard motoren die bij Tamiya geleverd worden zijn RS540 motoren, deze hebben 27 wikkelingen.

 

Electromotoren met ankers hebben op de endbell een collector waar de koolborstels op zitten, deze zijn weer verbonden via kabels met de regelaar.

Controleer regelmatig deze koolborstels en collector: te korte koolborstels maken geen contact em je wagen valt stil.Een ingebrande collector maakt geen goed contact en rijdt niet efficiŽnt.Je kunt collectoren afdraaien met speciale afdraaibankjes (Hudy).Deze zijn vrij prijzig.Met de hand bijvijlen is hooguit mogelijk met speciale kleine staalborsteltjes, maar niet zo nauwkeurig.

Bovenstaande motoren in de praktijk: bij mijn tourwagens op een buitencircuit met lange rechte stukken rijd ik met een 12 of 9 turns motor,  persoonlijk vind ik de Corally motoren erg goed.Op een kort circuit gebruik ik de 22 turns Tamiya TZ motor.De 19Turns V2 Orion motor wordt veel in competities gebruikt.

De Carson Poison 906022 wordt veel bij wedstrijden gebruikt met standaard tourwagens (A2), dit is een 28 Turns motor met een dichte behuizing. ca.17.000 T/min.(onbelast) bij een verbruik van 110Watt

Tip: door het toepassen van Motorkoelers wordt je motor niet zo warm :

 

In mijn offroad rijdt ik met een 12 Turns Big Block, dit is een 650 Type motor.Een 650 heeft een langer motorhuis als een 540 type motor.Hierdoor heeft deze Big Block ook langere ankers en magneten en een hoger koppel.Maximaal kan hij 32.000 toeren maken (onbelast).

Een sterke (Off)road motor is de LRP Big Block 12 Turns (12x..) 172 Watt, 32.000 Toeren onbelast, 270Nmm koppel, vertimebaar, gewicht 230 gram.Echt een zware motor met veel trekkracht buiten het asfalt en je kunt hem zwaar vertanden.Vergelijk de specificaties met de Purple Bull hieronder.

De Big Block Special is de krachtpatser onder de speciale motoren van LRP. Door de bouwwijze uit de klasse 650 ontwikkelt deze motor een uitermate hoog koppel - ideaal voor grote elektrovliegtuigmodellen en monstertrucks! Past in iedere motor steun voor motoren uit de klasse 540. Dubbel kogelgelagerd, timebaar en demonteerbaar. Aanbevolen snelheidsregelaar: Motorlimiet 14 turns.

Een sterke (Off)road motor is de GM Purple Bull 17 Turns (17x2) 180 Watt, 26.000 Toeren onbelast, 160Nmm koppel, 27A efficient met een rendement van 76%, niet vertimebaar.

The Purple Bull series is based on the GM-Racing Cosmic case, with the latest and most powerful WET magnets, plus precision free-running plain bushes. The carbon brushes are carefully optimised to match the various windings and applications. The motor head is carefully designed for outstanding cooling and conductivity, and ensures that the motor generates maximum power. The new, more powerful magnets and the specialsheet material used in the armature produce enormous torque combined with low current drain. Purple Bull motors are machine-wound and dynamically balanced at several planes, and can easily compete with other manufacturers' hand-wound ballraced motors. These motors are also especially suitable for stock-racing competition work, where maximum power is demanded. The result of their high efficiency is that you can safely operate GM motors with 2 turns less than conventional motors when you are using a GM speed control. Unique GM Racing cosmic can. Precision low friction bushings. Machinewound. dynamic balanced. High Performance Longlife Brushes (only Purple Bull). New Highpowerbrushes for 5 - 10% more Power (only Purple Bull Roar). New WET ceramik magnets.

 

Electromotoren - Brushless-

Bij brushless motoren zit de bedrading in het motorhuis en draaien de magneten rond de as van de motor.

Je hebt motoren met sensor en sensorloze motoren.De Mamba motoren zijn sensorloos en worden veel in Off road wagens gebruikt.

Een goede brushless (met sensor) motor is de LRP X11 Vector

LRP X11 Een tweede generatie brushless motor

4,5 Turns, 528 Watt, 78.000 Toeren onbelast bij 7,2Volt, vertimebaar, gewicht 173 gram.

Deze motor heeft een gesinterde rotor die niet altijd legaal is in wedstrijdklassen

Mijn voorkeur gaat uit naar een Speed Passion motor.Deze presteert volgens de fabriekgegevens 110%

Deze Speedpassionmotor heeft als probleem dat het een behuizing is met koelgaten....waardoor steentjes erin kunnen slaan...waarschijnlijk door deze open ventilatie komt de leverancier aan 110%.

Tja mijn eerste Speed Passion 17,5T liep in de eerste heat en eerste wedstrijd van het seizoen direct vast.Zie mijn wedstrijdverslagen.

Mijn 2e werd weer een Speedpassion omdat 17,5 Turns motoren amper te krijgen zijn in Nederland (Pkracing), ťn dan ook nog eens aan de lijst van ERCE moeten voldoen.

Door opnieuw een Speed Passion 17 Turns aan te schaffen had ik in ieder geval reserveparts (en 85 Euro armer).

Brushless motoren worden aangestuurd door een electronische regelaar, men onderscheid sensor-en sensorloze regelaars.De sensorkabel communiceert tussen de motor en de regelaar over de stand van de rotor.Een sensorregelaar zal veel preciezer de motor aansturen waardoor deze meer presteert.

Sensorloze motor aansluiten op regelaar met sensor en sensormotor aansluiten op regelaar zonder sensor

Een sensorloze motor heeft geen kabel tussen de motor en de regelaar, dit is een voordeel mbt.de gevoeligheid voor storing (kabel kan los gaan of slecht contact maken) en moet op een sensorloze regelaar aangesloten worden.Een motor zonder sensor kan NIET op een sensor regelaar aangesloten worden.

Een sensormotor kan op sensorloze alsook een sensorgestuurde regelaar aangesloten worden.Een sensormotor zal minder hard gaan en vertoond het cogging effect bij het wegrijden (bij een beetje gas trilt de motor, draait niet rond en lijkt zelfs even achteruit te gaan).

Brushless motoren hebben een heel andere gearratio als brushed motoren, daar waarbij een Tamiya Sport Tuned met een gearratio van 5,5 goed presteert, komt een Speed Passion op 3,9 uit

 

Klik hier voor meer technische info over borstelloze motoren

 

 

@Disclaimer:wij achten ons niet aansprakelijk voor fouten en/of wijzigingen op deze website.