Technische info voor 1:10 Electro Wagens

 

Accu's

Stickpacks, sidepacks en saddlepacks, NiMH en NiCad, geheugeneffect ja of nee, omgaan met accu's, welke lader, matched cells.

De standaard Tamiya packs zijn stickpacks: de cellen liggen naast elkaar in elkaars verlengde, iedere aparte celcapaciteit is moeilijk te controleren, deze cellen zitten goed aan elkaar vast door de grote krimpkous en zullen ook niet gauw breken of losschieten (bv.offroad).

Bij sidepacks: de accucellen liggen naast elkaar, kun je iedere cel wel apart laden en ontladen.Ideaal voor te laden en te ontladen, wel gevoelig bij een crash.

De saddlepacks hebben dit ook en worden toegepast bij een aantal merken omdat er geen ruimte is voor de andere packs, erg gevoelig door de verbindingsstrip en onhandig te plaatsen.

saddlepack bij een Corally C10 ( www.webff.nl/rccars )

 

Ik heb een aantal jaren met NiCad (Nickelcadmium) stickpacks van Sanyo gereden, deze R2000 packs deed ik na de wedstrijden geheel ontladen en legde ze ook weg met een weerstand erover heen.Deze cellen gingen jaren goed mee.Saddlepacks gebruik ik niet.Ook de losse cellen gebruik ik niet.Tegenwoordig rijd ik met NiMh accu's.

NiCad moet je geheel ontladen, doe je dit niet dan gaat de capaciteit tijdens het rijden in 1 keer omlaag: het zgn.geheugen effect van dit type accu.Je kunt hier ook gebruik van maken door 'slim 'te laden:laden, even rijden en weer laden: op het einde van je heat (lees vlak voordat je accu leeg is), krijgt hij even een beetje power bij en presteert meer.

Een goede Nicad accu gaat niet langzaam leeg, maar in 1 keer op het einde van de race/rijtijd.

De capaciteit van mijn huidige accucellen is 3600Mah, ik vind persoonlijk dat de afgebeelde pack een zwakke aansluiting van kabel op pack heeft.Vapextech accu's: die ik had waren 10mm langer als de standaard stickpacks, de kabel op het pack beschadigde snel door het knikken (zie foto), ik prefereer persoonlijk Intellect

 De afgebeelde pack is een NickelMetaalhybride: deze kan continue geladen worden en heeft geen geheugeneffect. Praktijk blijkt anders, ze hebben wel degelijk een geheugeneffect.Deze cellen mogen niet geladen worden tot ze  'heet' zijn.

Kies je vandaag voor accu's, kies dan voor NiMH (NiCad is milieutechnisch gezien niet meer toegestaan door het giftige Cadmium).

 

Omgaan met Accu's

Op de eerste plaats dient de accu geladen te zijn vlak voor de start van de wedstrijd.

Het voordeel hiervan is dat je accu een hoog voltage heeft.Doe je dit niet bv.10 minuten voor start wedstrijd, dan zakt je voltage zeker 0,2Volt. Zelf doe ik de accu's even peaken (dus geladen accu's bijladen).Het nadeel is dat tov. een pas geladen accu het hoge voltage al na 2 rondes weg is. De accu rijdt dan op de eerder geladen voltagecapaciteit die gewoonweg lager is als een pas geladen accu.

Laden doe ik met 5 Ampere, dit duurt ongeveer 42minuten.Wil je iets langer rijden dan laad ik met 4,5 Ampere. Dit scheelt 15-30 seconden rijtijd. De hoeveelheid energie die je accu afgeeft blijft hetzelfde met iets minder vermogen tov. 5 Ampere laden. Als je te hoog laad (meer als 6 Ampere) dan zal je accu na 3 minuten inzakken en minder vermogen gaan leveren. Het is belangrijk om je accu's te 'kennen ', noteer laadtijd en ervaringen en markeer je accu's. Ik rijdt mijn finale's met die accu's die ik als 'beste' ervaren heb, heeft niets te maken met A,B,C markering.

Na het rijden dienen NiMH accu's net als NiCad geheel ontladen te worden.Met autolampen ontladen kan, beter is een ontlader te gebruiken met een voltage afslag op bv. 5,4Volt.Het ontladen na het rijden pas ik na de aanschaf van mijn Spintec ICC lader anders toe: ik ontlaad niet meer ! Althans niet na een heat, wel op einde wedstrijddag, waarom?

Er zijn ook ontladers die het aantal milliampere nog aangeven wat over is of Intelligente ontladers zoals Spintec heeft.De geavanceerde software in de Spintec lader geeft het rendement aan van een (side)pack, dit rendement wordt alleen maar beter n bijladen.

Ik heb 3 nieuwe Intellect 3600 packs gekocht en geladen: het eerste pack geeft een rendement aan van 90%, het tweede pack 84% en het derde pack 82%.Deze heb ik voorzien van stickers AA90, BB84, CC82.Ik heb ieder pack leeggereden en opnieuw geladen, zie de waarden die de ICC lader aangaf in onderstaande tabel.

Tijdens n wedstrijddag heb ik de packs alleen maar bijgeladen:

AA90 89,6% 95% 93,1% 95% 96,3%
BB84 87,8% 85% 96,3% 91,9%  
CC82 81,0% 77%      

Met het AA pack had ik het beste rendement, dit pack is het meeste gebruikt en ingezet in de finale's, het BB pack alleen tijdens de kwalifikaties, het CC pack niet ingezet.Met 3 packs overleef ik 1 wedstrijddag en 2 packs zou ik niet aandurven....crash..kapot....is een te groot risico.

Ompolen en peaken

Na de wedstrijd: accu geheel ontladen en wegleggen.Een accu half ontladen wegleggen kan ompolen tot gevolg hebben:1 of meer cellen veranderen van plus naar min en hierdoor is je accupack niet meer bruikbaar.

Met Nicad volledig ontladen is de kans op ompolen veel kleiner als bij NiMh.Nicad cellen moeten zelfs helemaal leeg (met weerstandsblokjes) gemaakt worden en hierdoor zullen de cellen 'matchen '.

Dit ontladen kun je in een ontlaadtray doen.Bij mijn Nicad accu's gebruik je speciale weerstandblokjes: aansluiten en wegleggen: hierdoor heb ik deze cellen jaren kunnen gebruiken en een aantal cellen bleef echt goed presteren.Bij de overstap op NiMH mag je niet meer volledig ontladen.

Een half ontladen accu opnieuw laden, leegrijden, ontladen en wegleggen verbeterd in veel gevallen weer de capaciteit van de accu's.

De spanning per accucel moet zo hoog mogelijk zijn vlak voor de wedstrijd, dus net ervoor een volle accu even bijladen = peaken om deze spanning zo hoog mogelijk te krijgen.

Neem maar van mij aan dat je op het laden en ontladen kunt afstuderen: noteer je accu ervaringen en markeer je accupacks.

Welke lader toepassen

Accupacks laad je met een snellader, hier zijn er legio van.Een goede lader is de TLP of de Orion Advantage.

Voorheen gebruikte ik de TLP lader:

Eenvoudige lader tot 5A laden (instelbaar via de draaiknop) met een ingebouwde voeding en 220V aansluiting, relatief weinig intelligentie voor het laden, geen programma's behoudens druppelladen en ontladen die je met de button moet kiezen.Gevoelig voor spanningswisselingen waardoor de lader in tricklemodus (druppelladen) gaat, fijn als je hem niet in de gaten houd en er bij uitkomt vlak voor start heat.De zekering is zichtbaar als rode strip.

 

Deze lader heeft een externe voeding nodig: ik gebruik een autoaccu waar ik de lader op aansluit zodat ik het MAXIMALE aan stroom eruit kan halen en niet begrenst wordt door stroomaggregaten of 220V die door 50 rijders gedeeld moet worden.Ideaal voor in het veld.Deze Orion Advantage lader heeft een menu waar je je de eerste keer doorheen moet vreten, heb je de werking in de gaten dan kun je er razendsnel en logisch mee omgaan.Hij ontlaad en laadt perfect.De stekker van de temperatuur sensor moet je wel goed aansluiten, maar vond ik het minst interessant.De diverse laadprogramma's daarentegen wel.

Een hele goede lader is de Spintec ICC en dit is mijn favoriet, ware het niet dat Spintec een perfecte service en ondersteuning heeft (Nederlands talig vanuit Delft)

Deze lader laadt en meet iedere cel apart, kan Nicad en NiMH aan, heeft de mogelijkheid om geupdate te worden via pc, heeft wel een aparte voeding nodig van 12-14 Volt ipv.220Volt rechtstreeks.Het display geeft legio aan informatie en het rendement per pack (vraag mij niet hoe het berekend wordt) is voor mij graadmeter of een pack goed of slecht is en al dan niet inzetbaar.Nadeel: 5 cellen packs liggen wat ongemakkelijk in de lader maar verder zijn alle functies zoals motor Run In, externe kabel voor laden Stickpacks aanwezig.

Ik gebruik als voeding een AFX 2793 omvormer/powersupply deze geeft 13,8V spanning en kan 10A stroom afgeven.

Matched cells

Gematchte accucellen zijn geproduceerd, gecontroleerd en speciaal geselecteerde accucellen.Als je echt het maximale uit accu's wilt halen dan is dit een oplossing.Waar moet je op letten: op iedere cel staat een aantal seconden genoemd en een voltage.Belangrijk is dat deze cel een zo hoog mogelijk voltage aangeeft die die het aantal genoemde seconden kan afgeven.Bijvoorbeeld 472s / 60s is 7min. en 51 seconden.

gematchte accucellen

gematchte accupacks

 

 

@Disclaimer:wij achten ons niet aansprakelijk voor fouten en/of wijzigingen op deze website.